SEO (Search Engine Optimalisation) staat voor het verbeteren van de vindbaarheid van een website door zoekmachines zoals Google, door middel van technische en inhoudelijke richtlijnen bij het ontwikkelen en redigeren van een website.

Hoe belangrijk is die SEO nu? Dienstverleners beloven veel resultaat als je hen inhuurt. De belangrijkste suggestie die zij bieden: wij hebben speciale expertise waarmee uw website hoog op de ranglijst komt (en zonder die expertise bent u reddeloos verloren, en een amateuristische ondernemer of bestuurder).

Google en Bing zijn de 2 belangrijkste zoekmachines op dit moment. Ze hanteren een aantal regels bij het indexeren van websites en het toekennen van een ‘ranking’. Die regels zijn voor een webdesigner met ervaring relatief eenvoudig. En ze zijn voor het grootste deel ook logisch en zelfs rechtvaardig. In beginsel komt het erop neer dat je op specifieke plaatsen aangeeft waar een gedeelte van de website over gaat, en daarbij gebruik maakt van woorden waarvan je verwacht die die aansluiten bij de verwachting van je klanten. Bijvoorbeeld: als een website(pagina) gaat over onderzoek naar bio-diversiteit in Nederlandse rivieren, dan is het raadzaam woorden als bio-diversiteit, Nederland, en rivier (in diverse variaties) op te nemen in de titel van een pagina. Daarnaast stijgt de ranking van een website als de website veel bezocht wordt. En als er op veel andere websites naar wordt verwezen*.

Het spel van de SEO-bedrijven bestaat eruit de regels, die bedrijven als Google hanteren bij het indexeren van websites, zorgvuldig te bestuderen en te zoeken naar een optimale vorm en inhoud voor een website. Dat valt zeer ver door te voeren. Zo kun je als beheerder van een website (of als redacteur) met speciale software kijken hoe de bezoekersaantallen wijzigen bij het veranderen van sleutelwoord A in zin B in sleutelwoord C. Waar klikt een bezoeker van een website, op welk punt haakt deze af? Misschien daar nog een extra knopje plaatsen met ‘Reageer nu!’?

Een houding die ons bij Primagine tegenstaat. Wie de basisregels van Google toepast met gezond verstand, kan zonder veel extra moeite goede SEO resultaten behalen, mits de inhoud (de aangeboden informatie) op een website aantrekkelijk is voor de doelgroep van een organisatie. Mensen hebben behoefte aan goede informatie. Wie autoriteit uitstraalt op een vakgebied, of respect naar bezoekers, die zal uiteindelijk (op de lange termijn) een natuurlijke groei kennen in de bezoekersaantallen. En veel websites richten zich ook op een beperkt aantal mensen – denk aan een website waarop een vacature voor een financieel controller staat. Het is belangrijk om onder de aandacht te komen van controllers. Maar er is geen noodzaak om duizenden anderen naar de website te lokken.

Samengevat: SEO is vaak een enigzins gewassen neus. Tenzij u een online schoenenwinkel begint, is die extra investering van tienduizenden euro’s in technische hoogstandjes om extra bezoekers te trekken onrendabel ten opzichte van de aanwending van dat bedrag bij het samenstellen van informatie die mensen op een natuurlijke wijze aantrekt. Dié aantrekkingskracht is veel sterker, en zorgt er ook voor dat er een sterke, duurzame relatie (binding) met de doelgroep onstaat. Een binding die er ook voor zorgt dat bezoekers hun vakgenoten of gelijkgestemden via Sociale media zullen wijzen op uw website. Dat is altijd effectiever dan een mooi rapport met SEO-statistieken.

*Het heeft echter geen zin om de URL van uw website kris-kras en willekeurig te (laten) plaatsen op allerlei andere websites. Zoekmachine-makers beoordelen ‘links’ naar andere websites ook op de kwaliteit van de website waarop die link staat, en of die website een betekenisvolle relatie heeft met de website waar naar wordt verwezen.